Doelen:
-
Je kan reflecteren op de ontwikkeling die
je doormaakt.
-
Je kunt eigen leerdoelen (SMART)
formuleren.
-
Je bent in staat terug te blikken op de
inhoud van de verschillende themabijeenkomsten.
-
Je kunt verwoorden wat de bijeenkomsten
en de opdrachten van de toepassingskaarten voor jou persoonlijk hebben
opgeleverd en hoe je dat kunt toepassen in je stage.
-
Je kunt aangeven waar je je op wilt
focussen om te werken aan je ontwikkeling en welke activiteiten je verder
onderneemt om je verder te professionaliseren.
-
Je gebruikt de reflecties in je digitale
themamap als input voor je bekwaamheidsdossier en POP.
Leerbehoeften periode 3: thema Diversiteit
Geformuleerd
na bijeenkomst diversiteit 1 (week 7)
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik meer informatie hebben over passend onderwijs. Ik wil dit
bereiken door de colleges te volgen, door de toepassingskaarten te maken/uit te
voeren en bij onduidelijkheden hulp te vragen aan mentor of studiebegeleider.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik graag overzicht hebben op de zorgstructuur binnen een school
en welke disciplines daarin een rol spelen. Ik wil dit bereiken door de
toepassingskaarten uit te voeren en me voor te bereiden op het Klinisch
Assessment.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik een individueel handelingsplan kunnen opstellen en weten wat
ik daar precies voor nodig heb en moet doen. Ik wil dit bereiken door colleges
te volgen en de toepassingskaarten uit te voeren.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik mijn klassenmanagement kunnen verantwoorden door het
Klinisch Assessment uit te voeren.
- Aan het einde van jaar 3 wil ik weten wat de
competenties specifiek inhouden voor in de stage en deze ook kunnen toepassen
tijdens mijn lessen in de stage. Ik wil dit bereiken door zelf op onderzoek te
gaan naar de competenties en uitleg te vragen aan
studiebegeleider/stagebegeleider.
- Aan het einde van semester 2 wil ik consequent
kunnen zijn in mijn stage, door te weten welke regels er in de stageklas gelden
en welke maatregelen ik mag nemen om de regels te bereiken/benadrukken. Ik wil
dit bereiken door hier een punt van aandacht van te maken bij mijn mentor en
met hem/haar goed overleg te hebben over de regels/consequenties.
- Aan het einde van semester 2 wil ik me meer
hebben verdiept in meervoudige intelligentie en ontwikkelingsmaterialen bij met
name de onderbouw, zodat ik hier gebruik van kan maken in stage 6. Ik wil dit
bereiken door een aantal specifieke colleges te volgen, door zelf op onderzoek
uit te gaan en hulp/uitleg te vragen aan mentor/stage-/studiebegeleider.
- Aan het einde van jaar 3 heb ik me volledig
ingezet als klassenvertegenwoordiger in de studentenraad en heb ik daarbij
gebruikgemaakt van goede feedback en relevante punten.
Met een aantal doelen wil ik dus al heel
specifiek deze periode aan de slag, andere zijn meer ontwikkelingslijnen over
dit jaar en persoonlijke doelen. Ik hoop zelf voldoende discipline te hebben om
met deze doelen aan de slag te gaan en voldoende ondersteuning/hulp te krijgen
van docenten op de Pabo en stagebegeleider/mentor in de stage.
Reflectie op de themabijeenkomsten
Omgaan
met verschillen
Bijeenkomst
diversiteit 2 (week 9, woensdag 29 februari 2012)
Doelen:
-
Je bent in staat leerling- en
leerkrachtgedrag op objectieve wijze te analyseren en onder woorden te brengen.
-
Je bent je bewust van de wisselwerking
tussen leerling- en leerkrachtgedrag.
-
Je kunt aan de hand van voorbeelden
aangeven welke rol attributiegedrag speelt bij de manier waarop je als
leerkracht met verschillen in de onderwijspraktijk omgaat.
-
Je kunt je eigen interactioneel
leerkrachtgedrag onder woorden brengen.
-
Je hebt zich op de soorten gedrags- en
leerproblemen die in een gemiddelde basisschoolklas voor kunnen komen.
-
Aan
welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest?
Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om
te kunnen gaan?
Ik verwacht te leren
hoe je een goede interactie met de leerlingen kunt hebben. Daarnaast hoop ik te
leren hoe ik om kan gaan met verschillende leerlingen en welke gedrags- en
leerproblemen in een gemiddelde klas voor kunnen komen.
-
Is
deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
Ik denk dat de
verwachtingen deels zijn uitgekomen. Ik heb een aantal van mijn verwachtingen
opgesteld door de kaart te lezen. Deze verwachtingen zijn dus uitgekomen. De
interactie is besproken aan de hand van de Vragenlijst Interactioneel
Leerkrachtgedrag (VIL) en hierdoor kwam ook je profiel als leerkracht naar
voren. Ik miste een beetje diepere kennis over gedrags- en leerproblemen.
-
Wat
ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je
stagepraktijk?
Ik hoop nu kritischer
naar mijn leerkracht handelen te kunnen kijken.
Omgaan
met leerproblemen
Bijeenkomst
diversiteit 3 (week 12, woensdag 21 maart 2012)
Doelen:
-
Je herkent het gedrag van leerlingen die
na je instructie niet aan het werk gaan/kunnen.
-
Je kunt de bronnen van dat
niet-taakgericht gedrag door observatie benoemen.
-
Je kunt je instructie aan individuele
leerlingen aanpassen aan de oorzaak van zijn niet-taakgericht gedrag.
-
Je kunt interacties met leerlingen op een
responsieve manier uitzoeken.
-
Je kunt het stappenschema ‘afstemming in
taaksituaties’ in een lesvoorbereiding toepassen en uitvoeren.
-
Aan
welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest?
Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om
te kunnen gaan?
Ik wil graag meer
leren over taakgericht gedrag en over niet-taakgericht gedrag. Daarnaast hoop
ik handvatten te krijgen over hoe ik dit gedrag kan beïnvloeden. Ook wil ik
graag meer te weten komen over ‘afstemmen in taaksituaties’.
-
Is
deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
Ik vind dat deze
verwachting bijna geheel is uitgekomen. We hebben gebrainstormd over
(niet-)taakgericht gedrag. Daardoor kwamen al een hoop aspecten naar voren. Ik
heb wel de handvatten gemist om dit gedrag te beïnvloeden. We zijn heel goed
ingegaan op de methodiek van de tijdsteekproef, maar ik miste het ‘afstemmen in
taaksituaties’ en vooral voorbeelden hoe je kunt afstemmen. In het werkboek op
BlackBoard kwam ik al meer te weten, maar voorbeelden of ideeën heb ik niet gevonden.
-
Wat
ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je
stagepraktijk?
Ik ga aan de slag met
de toepassingskaarten die naar aanleiding van deze bijeenkomst gedaan kunnen worden. Daarbij
moet ik meer op zoek naar voorbeelden voor het afstemmen in taaksituaties.
Opstellen
van en werken met handelingsplan
Bijeenkomst
diversiteit 4 (week 14, woensdag 4 april 2012)
Doelen:
-
Je kunt de hulpvraag van een leerling
beschrijven.
-
Je kunt aan de hand van een protocol een
(deel van) individueel handelingsplan opstellen.
-
Je kunt je klassenmanagementvaardigheden
zodanig toepassen dat je in staat bent een (deel van een) individueel
handelingsplan uit te voeren.
-
Aan
welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest?
Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om
te kunnen gaan?
Ik wil graag leren hoe
een algemeen individueel handelingsplan moet worden opgesteld. Welke gegevens
zijn daarvoor nodig, wanneer stel je een handelingsplan eigenlijk op en hoe
zorg je dat je tegelijkertijd aan ieders onderwijsbehoefte blijft voldoen?
-
Is
deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
Ik vind van wel. We
hebben het handelingsplan besproken en bekeken. Vervolgens zijn we met een
casus zelf aan de slag gegaan met het maken van een handelingsplan. Het format
leek alleen totaal niet op wat ik tot nu toe op stagescholen ben tegengekomen.
Die zijn veel korter, terwijl deze erg uitgebreid was. De start van de les met
de prachtige documentaire ‘ik neem gewoon mijn speelgoed mee’ greep me erg aan.
-
Wat
ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je
stagepraktijk?
Ik hoop nu een
individueel handelingsplan op te kunnen stellen en deze ook uit te kunnen
voeren. Ik wil hier graag mee oefenen op stage, omdat ik dan nog terug kan
vallen op mijn mentor.
Terugblik op leerproces en leerbehoeften van
periode 3: thema Diversiteit
Aan het begin van het thema “Diversiteit” stelde
ik de volgende doelen op. Na ieder doel zal ik terugblikken op het leerproces
wat ik daarin gehad heb.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik meer informatie hebben over passend onderwijs. Ik wil dit
bereiken door de colleges te volgen, door de toepassingskaarten te maken/uit te
voeren en bij onduidelijkheden hulp te vragen aan mentor of studiebegeleider.
Helaas is dit doel mij
volledig ontgaan. Voor mijn gevoel heb ik geen goede start gekregen bij het
definiëren van passend onderwijs. Ik vind dit erg jammer, want ik dacht dat dit
toch het hoofdbegrip was van dit thema.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik graag overzicht hebben op de zorgstructuur binnen een school
en welke disciplines daarin een rol spelen. Ik wil dit bereiken door de
toepassingskaarten uit te voeren en me voor te bereiden op het Klinisch
Assessment.
Door het Klinisch
Assessment heb ik veel meer inzicht gekregen in de zorgstructuur binnen de
school. Ook de colleges hebben hier goed aan bijgedragen.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik een individueel handelingsplan kunnen opstellen en weten wat
ik daar precies voor nodig heb en moet doen. Ik wil dit bereiken door colleges
te volgen en de toepassingskaarten uit te voeren.
Het individuele
handelingsplan opstellen is gelukt. Vooral het college Rekenen heeft daarbij
geholpen om de beginsituatie goed in kaart te kunnen brengen.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit”
(periode 3) wil ik mijn klassenmanagement kunnen verantwoorden door het
Klinisch Assessment uit te voeren.
Bij het Klinisch
Assessment moesten alle keuzes worden verantwoord. Ik vond het erg interessant
om de keuzes te beargumenteren en te verantwoorden. Door de opdracht heb ik ook
meer inzicht gekregen in het klassenmanagement en in mezelf als docent en
student.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten