zaterdag 7 april 2012

Toepassingskaart 1: Aanleggen digitale themamap


Doelen:
-          Je kan reflecteren op de ontwikkeling die je doormaakt.
-          Je kunt eigen leerdoelen (SMART) formuleren.
-          Je bent in staat terug te blikken op de inhoud van de verschillende themabijeenkomsten.
-          Je kunt verwoorden wat de bijeenkomsten en de opdrachten van de toepassingskaarten voor jou persoonlijk hebben opgeleverd en hoe je dat kunt toepassen in je stage.
-          Je kunt aangeven waar je je op wilt focussen om te werken aan je ontwikkeling en welke activiteiten je verder onderneemt om je verder te professionaliseren.
-          Je gebruikt de reflecties in je digitale themamap als input voor je bekwaamheidsdossier en POP.

Leerbehoeften periode 3: thema Diversiteit
Geformuleerd na bijeenkomst diversiteit 1 (week 7)

- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik meer informatie hebben over passend onderwijs. Ik wil dit bereiken door de colleges te volgen, door de toepassingskaarten te maken/uit te voeren en bij onduidelijkheden hulp te vragen aan mentor of studiebegeleider.

- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik graag overzicht hebben op de zorgstructuur binnen een school en welke disciplines daarin een rol spelen. Ik wil dit bereiken door de toepassingskaarten uit te voeren en me voor te bereiden op het Klinisch Assessment.

- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik een individueel handelingsplan kunnen opstellen en weten wat ik daar precies voor nodig heb en moet doen. Ik wil dit bereiken door colleges te volgen en de toepassingskaarten uit te voeren.

- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik mijn klassenmanagement kunnen verantwoorden door het Klinisch Assessment uit te voeren.

- Aan het einde van jaar 3 wil ik weten wat de competenties specifiek inhouden voor in de stage en deze ook kunnen toepassen tijdens mijn lessen in de stage. Ik wil dit bereiken door zelf op onderzoek te gaan naar de competenties en uitleg te vragen aan studiebegeleider/stagebegeleider.

- Aan het einde van semester 2 wil ik consequent kunnen zijn in mijn stage, door te weten welke regels er in de stageklas gelden en welke maatregelen ik mag nemen om de regels te bereiken/benadrukken. Ik wil dit bereiken door hier een punt van aandacht van te maken bij mijn mentor en met hem/haar goed overleg te hebben over de regels/consequenties.

- Aan het einde van semester 2 wil ik me meer hebben verdiept in meervoudige intelligentie en ontwikkelingsmaterialen bij met name de onderbouw, zodat ik hier gebruik van kan maken in stage 6. Ik wil dit bereiken door een aantal specifieke colleges te volgen, door zelf op onderzoek uit te gaan en hulp/uitleg te vragen aan mentor/stage-/studiebegeleider.

- Aan het einde van jaar 3 heb ik me volledig ingezet als klassenvertegenwoordiger in de studentenraad en heb ik daarbij gebruikgemaakt van goede feedback en relevante punten.

Met een aantal doelen wil ik dus al heel specifiek deze periode aan de slag, andere zijn meer ontwikkelingslijnen over dit jaar en persoonlijke doelen. Ik hoop zelf voldoende discipline te hebben om met deze doelen aan de slag te gaan en voldoende ondersteuning/hulp te krijgen van docenten op de Pabo en stagebegeleider/mentor in de stage.


Reflectie op de themabijeenkomsten
Omgaan met verschillen
Bijeenkomst diversiteit 2 (week 9, woensdag 29 februari 2012)

Doelen:
-          Je bent in staat leerling- en leerkrachtgedrag op objectieve wijze te analyseren en onder woorden te brengen.
-          Je bent je bewust van de wisselwerking tussen leerling- en leerkrachtgedrag.
-          Je kunt aan de hand van voorbeelden aangeven welke rol attributiegedrag speelt bij de manier waarop je als leerkracht met verschillen in de onderwijspraktijk omgaat.
-          Je kunt je eigen interactioneel leerkrachtgedrag onder woorden brengen.
-          Je hebt zich op de soorten gedrags- en leerproblemen die in een gemiddelde basisschoolklas voor kunnen komen.

-          Aan welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest? Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om te kunnen gaan?
Ik verwacht te leren hoe je een goede interactie met de leerlingen kunt hebben. Daarnaast hoop ik te leren hoe ik om kan gaan met verschillende leerlingen en welke gedrags- en leerproblemen in een gemiddelde klas voor kunnen komen.
-          Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
Ik denk dat de verwachtingen deels zijn uitgekomen. Ik heb een aantal van mijn verwachtingen opgesteld door de kaart te lezen. Deze verwachtingen zijn dus uitgekomen. De interactie is besproken aan de hand van de Vragenlijst Interactioneel Leerkrachtgedrag (VIL) en hierdoor kwam ook je profiel als leerkracht naar voren. Ik miste een beetje diepere kennis over gedrags- en leerproblemen.
-          Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Ik hoop nu kritischer naar mijn leerkracht handelen te kunnen kijken.

Omgaan met leerproblemen
Bijeenkomst diversiteit 3 (week 12, woensdag 21 maart 2012)

Doelen:
-          Je herkent het gedrag van leerlingen die na je instructie niet aan het werk gaan/kunnen.
-          Je kunt de bronnen van dat niet-taakgericht gedrag door observatie benoemen.
-          Je kunt je instructie aan individuele leerlingen aanpassen aan de oorzaak van zijn niet-taakgericht gedrag.
-          Je kunt interacties met leerlingen op een responsieve manier uitzoeken.
-          Je kunt het stappenschema ‘afstemming in taaksituaties’ in een lesvoorbereiding toepassen en uitvoeren.

-          Aan welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest? Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om te kunnen gaan?
Ik wil graag meer leren over taakgericht gedrag en over niet-taakgericht gedrag. Daarnaast hoop ik handvatten te krijgen over hoe ik dit gedrag kan beïnvloeden. Ook wil ik graag meer te weten komen over ‘afstemmen in taaksituaties’.
-          Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
Ik vind dat deze verwachting bijna geheel is uitgekomen. We hebben gebrainstormd over (niet-)taakgericht gedrag. Daardoor kwamen al een hoop aspecten naar voren. Ik heb wel de handvatten gemist om dit gedrag te beïnvloeden. We zijn heel goed ingegaan op de methodiek van de tijdsteekproef, maar ik miste het ‘afstemmen in taaksituaties’ en vooral voorbeelden hoe je kunt afstemmen. In het werkboek op BlackBoard kwam ik al meer te weten, maar voorbeelden of ideeën heb ik niet gevonden.
-          Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Ik ga aan de slag met de toepassingskaarten die naar aanleiding van deze  bijeenkomst gedaan kunnen worden. Daarbij moet ik meer op zoek naar voorbeelden voor het afstemmen in taaksituaties.

Opstellen van en werken met handelingsplan
Bijeenkomst diversiteit 4 (week 14, woensdag 4 april 2012)

Doelen:
-          Je kunt de hulpvraag van een leerling beschrijven.
-          Je kunt aan de hand van een protocol een (deel van) individueel handelingsplan opstellen.
-          Je kunt je klassenmanagementvaardigheden zodanig toepassen dat je in staat bent een (deel van een) individueel handelingsplan uit te voeren.

-          Aan welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest? Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om te kunnen gaan?
Ik wil graag leren hoe een algemeen individueel handelingsplan moet worden opgesteld. Welke gegevens zijn daarvoor nodig, wanneer stel je een handelingsplan eigenlijk op en hoe zorg je dat je tegelijkertijd aan ieders onderwijsbehoefte blijft voldoen?
-          Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
Ik vind van wel. We hebben het handelingsplan besproken en bekeken. Vervolgens zijn we met een casus zelf aan de slag gegaan met het maken van een handelingsplan. Het format leek alleen totaal niet op wat ik tot nu toe op stagescholen ben tegengekomen. Die zijn veel korter, terwijl deze erg uitgebreid was. De start van de les met de prachtige documentaire ‘ik neem gewoon mijn speelgoed mee’ greep me erg aan.
-          Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Ik hoop nu een individueel handelingsplan op te kunnen stellen en deze ook uit te kunnen voeren. Ik wil hier graag mee oefenen op stage, omdat ik dan nog terug kan vallen op mijn mentor.


Terugblik op leerproces en leerbehoeften van periode 3: thema Diversiteit
Aan het begin van het thema “Diversiteit” stelde ik de volgende doelen op. Na ieder doel zal ik terugblikken op het leerproces wat ik daarin gehad heb.

- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik meer informatie hebben over passend onderwijs. Ik wil dit bereiken door de colleges te volgen, door de toepassingskaarten te maken/uit te voeren en bij onduidelijkheden hulp te vragen aan mentor of studiebegeleider.
Helaas is dit doel mij volledig ontgaan. Voor mijn gevoel heb ik geen goede start gekregen bij het definiëren van passend onderwijs. Ik vind dit erg jammer, want ik dacht dat dit toch het hoofdbegrip was van dit thema.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik graag overzicht hebben op de zorgstructuur binnen een school en welke disciplines daarin een rol spelen. Ik wil dit bereiken door de toepassingskaarten uit te voeren en me voor te bereiden op het Klinisch Assessment.
Door het Klinisch Assessment heb ik veel meer inzicht gekregen in de zorgstructuur binnen de school. Ook de colleges hebben hier goed aan bijgedragen.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik een individueel handelingsplan kunnen opstellen en weten wat ik daar precies voor nodig heb en moet doen. Ik wil dit bereiken door colleges te volgen en de toepassingskaarten uit te voeren.
Het individuele handelingsplan opstellen is gelukt. Vooral het college Rekenen heeft daarbij geholpen om de beginsituatie goed in kaart te kunnen brengen.
- Aan het einde van het thema “Diversiteit” (periode 3) wil ik mijn klassenmanagement kunnen verantwoorden door het Klinisch Assessment uit te voeren.
Bij het Klinisch Assessment moesten alle keuzes worden verantwoord. Ik vond het erg interessant om de keuzes te beargumenteren en te verantwoorden. Door de opdracht heb ik ook meer inzicht gekregen in het klassenmanagement en in mezelf als docent en student.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten