Doelen:
-
Je kunt beschrijven hoe de formats
groepsplannen en individuele handelingsplannen op jouw stageschool zijn
vormgegeven.
Op mijn stageschool De Alleman wordt gewerkt met
groepsplannen en is er ook een format voor individuele handelingsplannen. Toen
ik naar de formats vroeg, werd gemeld dat er met het individuele handelingsplan
niet of nauwelijks wordt gewerkt in de klas. De groepsplannen worden wel
opgesteld, al dan niet in het officiële format.
Groepsplan
beschrijving:
Het groepsplan is een A4’tje waarop de groep in
verschillende subgroepen wordt verdeeld. Het groepsplan van De Alleman onderscheidt
vier groepen; de uitdaging, gemiddelde leerstof, extra instructie en betreffend
individuele leerlingen. Van iedere groep worden de volgende zaken in kaart
gebracht: de beginsituatie (met scores), het leerdoel, de leerinhoud, de
methodiek waarop die inhoud wordt aangeboden, de organisatie binnen de klas en
het moment van evaluatie.
Individueel
handelingsplan beschrijving:
Het niet-ingevulde individuele handelingsplan
bestaat uit twee A4’tjes waarop eerst de gegevens van de individuele leerling
worden geïnventariseerd. Vervolgens wordt het gesignaleerde probleem bekeken en
wordt er gevraagd wat er al gedaan is. Dan wordt er een plannetje opgesteld.
Doelen, middelen, activiteiten en de wie, wat, waar, wanneer komen aan bod. Als
laatste wordt er gekeken naar een eventueel vervolg, een afspraak om te
evalueren en het contact met de ouders wordt vastgelegd.
Vergelijking:
wat zijn de belangrijkste verschillen tussen beide formats?
Het maken van een plan staat bij beide formats
centraal. Een aantal zaken worden daarbij in kaart gebracht. De gegevens die
echter vooraf worden geïnventariseerd verschillen nogal. Bij het groepsplan is
dat even kort en algemeen wie er in de groep zitten door welke scores en vanaf
welk startpunt het plan kan ingaan. Bij het individuele handelingsplan wordt
veel dieper op de leerling, zijn schoolverloop en het gesignaleerde probleem
ingegaan en wordt ook met de ouders contact opgenomen. Het groepsplan is een
plan om snel en algemeen mee te werken, waardoor er bij de leerlingen wel min
of meer wordt voldaan aan de onderwijsbehoeften, maar bij het individuele
handelingsplan wordt heel specifiek naar een leerling gekeken en ook naar de
hulp die de leerling nodig heeft. Ook als die buiten de klas is.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten